Matkablogi kertoo fillarireissusta keväällä 2022 Splitin rannikkokaupungista kotiin Hämeenlinnaan 🚴
Yhteenveto Adrianmeren-reissusta vuonna 2022🚴
Fillarantin reissukaruselliin on kertynyt pyörämatkoja vuosien mittaan jo aika paljon. (1976-2022)
Eläkkeelle jäännin jälkeen vuonna 2013 olen tehnyt pyörämatkoja joka vuosi yhden tai useampia. Koronavuodet vähensivät reissujen määrää ja rajoittivat ne pelkästään Eurooppaan. Kesällä 2020 tein reissun Latviaan ja Viroon (910km), Seuraavana vuonna 2021 oli vuorossa kesällä PieniSaimaanreissu (227km) ja syksyllä olin Mallorcalla jo 7. kertaa (968km). Vuosi 2022 alkoi Teneriffanfillarireissulla (282 km) ja jatkui Adrianmeren reissulla (2440 km), mistä palasin pari viikkoa sitten.
Alkuun hieman yhteenvetotietoa reissusta.
Reissun ajankohta: 20.4. – 29.5.2022
Ajopäiviä oli 31 ja välipäiviä 7 kpl
Matkaa kertyi yhteensä 2440 km
Ajopäivää kohden matkaa tuli 78,7 km
Ajoaikaa kertyi yhteensä 139,2 tuntia
Koko matkan keskinopeus oli 17,5 km/h
Matkan nousumetrit olivat 13200 nm
Yhteenveto jatkuu…
Ajoin yhteensä kymmenessä valtiossa
Kroatia 525 km, Slovenia 10 km, Unkari 210 km, Itävalta 95 km, Slovakia 135 km, Tšekki 75 km, Puola 910 km, Latvia 210 km, Viro 260 km ja Suomi 10 km.
Yksin ajoin 1960 km ja Riiassa mukaan tuli ”Kaima”- Antti Karppinen, yhdessä ajoimme 480 km.
Yöpymisiä kertyi 36 hotellia/hostellia
Varaukset tein matkalla Booking.com
Kallein oli 44,00 ja halvin 16,00 euroa
Yhteensä majoitukset 1017,70 euroa
Majoituksen keskihinta oli 28,27 euroa
Muita kustannuksia ei kirjattu
Reitti oli pääpiirteissään IPhonen karttaohjelman pohjalta laadittu. Jonkin verran siitä tuli välillä hieman poikettua, mutta oheinen kuva antaa aika hyvän kuvan reitistä Splitin lentokentältä Tallinnaan ja laivalla Helsinkiin. Helsingistä tulin lähijunalla Hämeenlinnaan ja asemalta pyörällä kotiin.
Kun selvisi, että Antti-kaima Karppinen liittyy mukaan, teimme treffit Riikaan. Itse matkustin Flixbussilla Augustowista Riikaan noin 400 kilometrin matkan ja vastaavasti kaima tuli bussilla Tallinnasta Riikaan. Loppumatkan ajoimme yhdessä Riiasta Tallinnaan ja jatkoimme samalla lähijunalla Helsingistä. Reissun kokonaiskilometrit 2440 km ovat pyörällä ajettuja. Olin etukäteen arvioinut matkan pituudeksi noin 3000 kilometriä. Se olisi aika hyvin toteutunut, mikäli myös Augustow–Riika ja Helsinki–Hämeenlinna olisi ajettu pyörällä.
Matka sujui kokonaisuutena hienosti. Mitään terveysongelmiaei ollut koko aikana. Toki vuosi sitten kaatumisessa murtunut niskani oikutteli jonkin verran. Myöskin fillari pelasi loistavasti. Ei edes yhtään rengasrikkoa tai muuta ongelmaa pyörän suhteen ollut. Muutama kerta ilmaa renkaisiin ja vastaavasti öljyä ketjuun sadekelin jälkeen, olivat pyörän puhtaana pitämisen lisäksi ainoat toimenpiteet. Yhdet irtohihat ja sadetakin unohdin majapaikkoihin. Pyörän peili oli pudonnut jossakin vaiheessa ja uuden sain ostettua muutaman päivän päästä.
Näin jälkikäteen arvioituna kovimmat hetket olivat heti reissun alussa. Adrianmeren rannalta läksin kapuamaan kohti Kroatian sisämaata. Aika monta kilometriä piti pyörää työntää, kun piti kivuta meren pinnan tasosta noin kilometrin korkeuteen. Lisäksi oli huomattava, että tuo tapahtui heti matkan alkuun ilman kummempaa ajotottumusta.
Loppuun käyn matkan vaiheita vielä lähinnä kuvakertomuksena maittain.
Kroatia oli maastoltaan selkeästi vaativin. Koko matkan nousumetreistä reilu neljännes osui Kroatiaan vaikka ajokilometrien osuus oli vain viidennes.
2. Slovenia 29.5.2022 yhteensä noin 10 km
Sloveniassa olin vain hetken, kun ajoin sen kapean kaakkoiskulman kautta Unkariin. Rajalla vaadittiin rajamuodollisuudet, koska Kroatia ei kuulu Schengen-sopimuksen piiriin. Sloveniassa Lendavan kaupungissa pysähdyin hetkeksi.
Unkarissa viivyin vajaan viikon. Sloveniasta ajoin Unkariin ja pariinkin otteeseen tuli pistäydyttyä myös Itävallan puolella, koska reittini leikkasi Länsi-Unkarin läpi. Maasto oli aivan erinäköisen kuin Kroatiassa. Vuorten tilalle tulivat viljavat maat ja paljon kauniita keltaisia ja voimakkaasti tuoksuvia rypsipeltoja.
4. Itävalta 3.5. – 4.5. 2022 yhteensä n. 95 km
Itävallassa tuli vain piipahdettua useaankin otteeseen. Unkarista poikkesin pari kertaa rajan yli 3.5. Lopullisesti pois Itävallan kautta Slovakiaan 4.5.2022.
Tsekkiin ajoin Slovakiasta ja pidin yhden välipäivän Uherska Hradisten kaupungissa. Tsekin osuuteen mahtui myös pieni ”junailupäivän” junaseikkailu, Fillarimatkan tuhat kilometriä täyttyi Tsekeissä.
Puola on iso maa lähes Suomen kokoinen 312685 neliökilometriä, mutta asukkaita on sentään noin 38 miljoonaa. Ajoin Puolan etelästä liki Puolan ja Latvian rajalle. Augustowista hyppäsin bussiin ja ajoin Riikaan tapaamaan Karppisen Anttia, jonka kanssa ajoimme loppumatkan. Puolassa ajelin kymmenisen päivää ja eniten myös kilometrejä tällä reissulla. Puolassa pidin vain yhden välipäivän Keski-Puolassa Lodzissa 15.5.2022.
Virossa ajoimme vain kolmena päivänä ennen Tallinnan lautalle ajoa. Ensin ajoimme Romanttista Rantatietä ja sitten päätietä Pärnuun ja sieltä Raplamaan kautta Tallinnaan.
Pyöräilyyn hurahtanut ja eläkkeellä reilu yhdeksän vuotta ollut kaveri, joka harrastaa matkapyöräilyä ulkomailla ja kotimaassa. Eläkevuosien aikana kilsoja on kertynyt reilu 110 000 km maantiepyörällä, reissupyörällä tai maasturilla. Kokonaissaldossa mennään jo ainakin viidettä kierrosta maapallon ympäri.
Näytä kaikki käyttäjän fillarantti artikkelit
Yksi ajatus artikkelista “Yhteenveto Adrianmeren-reissusta vuonna 2022🚴”
Olipa perusteellinen ja mielenkiintoinen raportti ja upeita kuvia, kiitos taas. Saanen näyttää tätä puolalaiselle miniälleni, häntä varmaan kiinnostaa Puolan ja naapurimaiden kokemuksesi. Kiitos
Olipa perusteellinen ja mielenkiintoinen raportti ja upeita kuvia, kiitos taas. Saanen näyttää tätä puolalaiselle miniälleni, häntä varmaan kiinnostaa Puolan ja naapurimaiden kokemuksesi. Kiitos
TykkääTykkää