Yhteenveto Adrianmeren-reissusta vuonna 2022🚴

Tiukat nousut ja kuumuus panivat hiukan puhaltamaan Jaavalla lokakuussa 2018.

Fillarantin reissukaruselliin on kertynyt pyörämatkoja vuosien mittaan jo aika paljon. (1976-2022)

Paperikartta on edelleen tarpeen reissussa ja sen suunnittelussa. Toki puhelimen kartastot ja reitinsuunnittelu-apit Ridewithgps ja Komoot näyttelevät pääroolia reitin suunnitellussa ja seurannassa.

Eläkkeelle jäännin jälkeen vuonna 2013 olen tehnyt pyörämatkoja joka vuosi yhden tai useampia. Koronavuodet vähensivät reissujen määrää ja rajoittivat ne pelkästään Eurooppaan. Kesällä 2020 tein reissun Latviaan ja Viroon (910km), Seuraavana vuonna 2021 oli vuorossa kesällä Pieni Saimaan reissu (227km) ja syksyllä olin Mallorcalla jo 7. kertaa (968km). Vuosi 2022 alkoi Teneriffan fillarireissulla (282 km) ja jatkui Adrianmeren reissulla (2440 km), mistä palasin pari viikkoa sitten.

Lensin Splitin Kastellan kentälle 20.4.2022. Kotipihassa näytti silloin vielä tältä.

Alkuun hieman yhteenvetotietoa reissusta.

  • Reissun ajankohta: 20.4. – 29.5.2022
  • Ajopäiviä oli 31 ja välipäiviä 7 kpl
  • Matkaa kertyi yhteensä 2440 km
  • Ajopäivää kohden matkaa tuli 78,7 km
  • Ajoaikaa kertyi yhteensä 139,2 tuntia
  • Koko matkan keskinopeus oli 17,5 km/h
  • Matkan nousumetrit olivat 13200 nm
Tässä loistavasti palvellut Ghost-Aaveratsuni Glownossa Puolassa 16.5.2022

Yhteenveto jatkuu…

  • Ajoin yhteensä kymmenessä valtiossa
  • Kroatia 525 km, Slovenia 10 km, Unkari 210 km, Itävalta 95 km, Slovakia 135 km, Tšekki 75 km, Puola 910 km, Latvia 210 km, Viro 260 km ja Suomi 10 km.
  • Yksin ajoin 1960 km ja Riiassa mukaan tuli ”Kaima”- Antti Karppinen, yhdessä ajoimme 480 km.
  • Yöpymisiä kertyi 36 hotellia/hostellia
  • Varaukset tein matkalla Booking.com
  • Kallein oli 44,00 ja halvin 16,00 euroa
  • Yhteensä majoitukset 1017,70 euroa
  • Majoituksen keskihinta oli 28,27 euroa
  • Muita kustannuksia ei kirjattu
Tässä ehkä parhaiten mieleen jäänyt majapaikka loistelias Birinu Pils Castle.

Reitti oli pääpiirteissään IPhonen karttaohjelman pohjalta laadittu. Jonkin verran siitä tuli välillä hieman poikettua, mutta oheinen kuva antaa aika hyvän kuvan reitistä Splitin lentokentältä Tallinnaan ja laivalla Helsinkiin. Helsingistä tulin lähijunalla Hämeenlinnaan ja asemalta pyörällä kotiin.

Matkareitti noudattele aika hyvin oheista karttaohjelman reittiä.

Kun selvisi, että Antti-kaima Karppinen liittyy mukaan, teimme treffit Riikaan. Itse matkustin Flixbussilla Augustowista Riikaan noin 400 kilometrin matkan ja vastaavasti kaima tuli bussilla Tallinnasta Riikaan. Loppumatkan ajoimme yhdessä Riiasta Tallinnaan ja jatkoimme samalla lähijunalla Helsingistä. Reissun kokonaiskilometrit 2440 km ovat pyörällä ajettuja. Olin etukäteen arvioinut matkan pituudeksi noin 3000 kilometriä. Se olisi aika hyvin toteutunut, mikäli myös AugustowRiika ja HelsinkiHämeenlinna olisi ajettu pyörällä.

Bussin kuljettaja laittaa Aaveratsuani Flixbussin takana olevaan pyörätelineeseen. Siihen mahtuu pari kolme pyörää ja pyöräpaikka pitää varata etukäteen.

Matka sujui kokonaisuutena hienosti. Mitään terveysongelmia ei ollut koko aikana. Toki vuosi sitten kaatumisessa murtunut niskani oikutteli jonkin verran. Myöskin fillari pelasi loistavasti. Ei edes yhtään rengasrikkoa tai muuta ongelmaa pyörän suhteen ollut. Muutama kerta ilmaa renkaisiin ja vastaavasti öljyä ketjuun sadekelin jälkeen, olivat pyörän puhtaana pitämisen lisäksi ainoat toimenpiteet. Yhdet irtohihat ja sadetakin unohdin majapaikkoihin. Pyörän peili oli pudonnut jossakin vaiheessa ja uuden sain ostettua muutaman päivän päästä.

Fillarantilla on hymy herkässä vielä reissun loppupuolella 25.5.2022 Latvian Salacgrivassa.
24.5.2022 perustimme kaiman kanssa kisakatsomon hotellihuoneeseemme ja kannustimme Suomen 3-0 voittoon Tsekeistä.

Näin jälkikäteen arvioituna kovimmat hetket olivat heti reissun alussa. Adrianmeren rannalta läksin kapuamaan kohti Kroatian sisämaata. Aika monta kilometriä piti pyörää työntää, kun piti kivuta meren pinnan tasosta noin kilometrin korkeuteen. Lisäksi oli huomattava, että tuo tapahtui heti matkan alkuun ilman kummempaa ajotottumusta.

Tässä oli kova kiipeäminen reissun toisena päivänä 21.4.2022 Progometissa Kroatiassa.

Loppuun käyn matkan vaiheita vielä lähinnä kuvakertomuksena maittain.

1. Kroatia 20.5. – 29.5.202 yhteensä 525 km

https://fillarantti11.wordpress.com/2022/04/30/paasihan-sita-liikenteeseen-%f0%9f%9a%98%f0%9f%9a%88%f0%9f%9b%ab%f0%9f%9b%ac%f0%9f%9a%b4/

Kroatia oli maastoltaan selkeästi vaativin. Koko matkan nousumetreistä reilu neljännes osui Kroatiaan vaikka ajokilometrien osuus oli vain viidennes.

Reissun aikana oli muutamia sadepäiviä. Tässä matkan alussa Kroatian vuorilla. Lämpimin päivä oli 28 astetta ja kylmimmät noin 10-12 astetta.
Ajoin Krkan-kansallispuiston läpi Kroatiassa.
Kistanjen pikkukylässä join kahvit kaupan edessä tämän ihanan ikäkausiparin kera.
Oli sitä alamäkeäkin Kroatiassa. Ihanan pitkä loiva lasku Plitvicka Jezeran kansallispuistosta.
Kroatian hevosia. Krnjak 25.4.2022
Karlovacissa oli mukavan majapaikkana siisti kaksio 26.4.2022.
Pientä välipalaa Kerestinecissa 27.4.2022.
Varazdin kaupunki 29.5.2022.
Vuoron perään mentiin Kroatiassa ylös ja alas jo lähellä Sloveniaa.

2. Slovenia 29.5.2022 yhteensä noin 10 km

Sloveniassa olin vain hetken, kun ajoin sen kapean kaakkoiskulman kautta Unkariin. Rajalla vaadittiin rajamuodollisuudet, koska Kroatia ei kuulu Schengen-sopimuksen piiriin. Sloveniassa Lendavan kaupungissa pysähdyin hetkeksi.

Tässä Sloveniaan johtava rajatarkastusasemista, missä piti näyttää passi muistaakseni ainoan kerran pyöräreissuosuudella. Hotelleissa kelpasi ajokortti ID-todistuksena.
Lendavan pienen kaupungin pääkatu, jonka kautta ajoin kohti Unkaria.

3. Unkari 29.5. – 4.5.2022 yhteensä 210 km

https://fillarantti11.wordpress.com/2022/05/01/nyt-on-unkari-melkein-selatetty-%f0%9f%9a%b4/

Unkarissa viivyin vajaan viikon. Sloveniasta ajoin Unkariin ja pariinkin otteeseen tuli pistäydyttyä myös Itävallan puolella, koska reittini leikkasi Länsi-Unkarin läpi. Maasto oli aivan erinäköisen kuin Kroatiassa. Vuorten tilalle tulivat viljavat maat ja paljon kauniita keltaisia ja voimakkaasti tuoksuvia rypsipeltoja.

Unkarin raja-aseman virkailijat toivottivat Fillarantin tervetulleeksi Unkariin. Unkari on tuttu paikka. Olen käynyt siellä pitkälti toistakymmentä kertaa. Kolme neljä kertaa myös fillarin kera.
Kuvassa näkyy Unkarin tavaramerkkinä keltaisen ja vihreän yhdistelmää ja maaston tasaisuutta ja avaruutta.
Nämä kaverukset tulivat uteliaina paikalle, kun pysähdyin ottamaan kuvaa lähellä Itävallan rajaa Jakissa.
Lentin kaupungissa vietin vappua ja vaimon esimerkin mukaan ostin hyvää kuohuviiniä ja mansikoita.
Lentin kaupungissa pidin Vapun aikaan myös välipäivän tässä kivassa Don Quijota-majapaikassa.
Löytyi Unkarista myös korkeuseroja. Tässä edessä on onneksi lyhyt mutta jyrkähkö alamäki Nagyrakosissa.
Tyypillinen näkymä Unkarista. Vappupäivän jatkoin matkaa välipäivän jälkeen. Tässä Nadasdissa.
Unkarista ajoin pariinkin otteeseen Itävallan puolelle. Noin helposti se kävi kevyen liikenteen ja maatalousliikenteen osalta.
Sopron oli viimeinen isompi kaupunki Unkarissa. Tässä ajan mukavan. Fertörakosin lehtometsän kautta Itävaltaan.

4. Itävalta 3.5. – 4.5. 2022 yhteensä n. 95 km

Itävallassa tuli vain piipahdettua useaankin otteeseen. Unkarista poikkesin pari kertaa rajan yli 3.5. Lopullisesti pois Itävallan kautta Slovakiaan 4.5.2022.

Tässä 3.5.2022 Kleinwarasdorfissa.
Aaveratsu ottaa happea 3.5.2022 Neckenmarktissa.
Mörbisch am See-järvellä oli 4.5.2022 muutaman kilometrin lauttamatka. Asiakkaita oli niin vähän, että lautta korvattiin tällä moottoriveneellä.
Itävallassa näkyi hintatason tuntuva muutos. Tässä oli aika onneton lihakeitto mineraaliveden kera Podersdorf am See-kaupungissa. Reilu seitsemän euroa eikä edes leipää. Onneksi pyörälaukussa oli eilisiä pizzanpaloja. Unkarissa oli vastaava ollut leivän kera pari euroa.

5. Slovakia 4.5. – 7.5.2022 noin 135 km

https://fillarantti11.wordpress.com/2022/05/07/slovakia-ja-fillarantti-%f0%9f%9a%b4/

Slovakiassa oli vain neljänä päivänä. Ajoin sinne Unkarista Itävallan kautta Bratislavaan.

Bratislava and Slovensko here we are 4.toukokuuta 2022.
Bratislava oli tuttu aiemmalta Rooma-Hämpton eläkepolkaisultani. Vuonna 2013 ajoin tämän saman sillan yli Roomasta tullessani.
Ukrainan tuki oli vahvasti esillä monessa maassa. Tässä pyörätiehessä Bratislavasta pois lähtiessä.
Bratislavasta ajoin ensin Tonavan vartta ja myöhemmin sen sivujoen Moravan vartta pitkät matkat tälläistä tietä.
Devin vanha linna vartioi korkealta strategisella paikalla Tonavan ja Moravan yhtymäkohdassa.
Aaveratsu ihailee pyörätien varren maisemaa Devinska Nova Ves-alueella.
Pienessä baarissa kahvilla Velka Levaren kylässä jo aika lähellä Tsekin rajaa.

6. Tšekki 7.5. – 11.5.2022 noin 75 km

https://fillarantti11.wordpress.com/2022/05/11/tonni-tuli-tayteen-taalla-tsekin-maalla%f0%9f%9a%b4%f0%9f%98%81%f0%9f%91%8d/

Tsekkiin ajoin Slovakiasta ja pidin yhden välipäivän Uherska Hradisten kaupungissa. Tsekin osuuteen mahtui myös pieni ”junailupäivän” junaseikkailu, Fillarimatkan tuhat kilometriä täyttyi Tsekeissä.

Tsekkeihin ajoin rajan yli Straznicen kaupunkiin Slovakiasta 7.5.2022.
Tsekin tasavallassa oli paljon tehty uusia pyöräteitä, mikä myös näkyi käyttäjien määrässä. Tässä piti vähän miettiä noiden vastakkaisten liikennemerkkien suhteen.
Uherska Hradiste on vilkas pikkukaupunki, missä vietin välipäivän. Tässä Pension-majapaikkani ulkoa päin.
Makea puurunkoinen maantiepyörä Uherska Hradistessa.
Vapaapäivän merkeissä tuli syötyä hieman paremmin U Blaznive Slepica-ravintolassa Uherska Hradistessa 8.5.2022.
Välipäivän jälkeen 9.5. 2022 oli pienimuotoinen junaseikkailu. Yritin kiertää yhden ison vuorenkinkaman paikallisjunalla, mutta ajoin pysäkin ohi. Toisella junalla piti ajaa osin takaisin ja sitten pääsin taas fillarin päälle.
Tsekeissä kirsikkapuiden rinnalle ja tilalle tulivat kauniit valkokukkaiset omenapuut
Viimeinen kuva Tsekeistä Šilheřovicen metsiköstä jota kautta ajoin kohti Puolaa.

7. Puola 11.5. – 21.5.2022 noin 910 km

Puola 1-blogi: https://fillarantti11.wordpress.com/2022/05/15/puola-on-iso-maa/

Puola 2-blogi: https://fillarantti11.wordpress.com/2022/05/21/puola-polska-poland-etc/

Puola on iso maa lähes Suomen kokoinen 312685 neliökilometriä, mutta asukkaita on sentään noin 38 miljoonaa. Ajoin Puolan etelästä liki Puolan ja Latvian rajalle. Augustowista hyppäsin bussiin ja ajoin Riikaan tapaamaan Karppisen Anttia, jonka kanssa ajoimme loppumatkan. Puolassa ajelin kymmenisen päivää ja eniten myös kilometrejä tällä reissulla. Puolassa pidin vain yhden välipäivän Keski-Puolassa Lodzissa 15.5.2022.

Vielä Etelä-Puolassa oli näitä matkalla moneen kertaan nähtyjä rypsipeltoja. Kuva ensimmäisenä Puolan päivänä 11.5.2022 Gorzycesta.
Alussa Puolan Rudyssa tuli seikkailtua metsäteillä suunnistusvirheen seurauksena.
Czestochowan kaupunki on kuuluisa grafiiteistaan.
Matka jatkui Etelä-Puolassa. Aaveratsu Warta-joen sillalla 13.5.2022.
Pienessä Kamienskin kaupungissa söin näyttävän pizzan ja otin muutaman palan iltasapuskaksi kämpille.
Hyvä aamiaisesta majapaikassani Kamienski Gminassa laskettelukeskuksen ainoana vieraana. Rinteet näkyvät osin taustalla.
Jääkiekkoa tuli seurattua kahdestakin tuutista samaan aikaan Lodzissa välipäivän aattona 14.5.2022. Puolan television suoralähetys ja omasta IPadista suomenkielisenä.
Lodzin ennätyspitkän yli neljän kilometrin mittainen kävelykatu vapaapäivänä 15.5.2022.
Matkan varrella Lowiczin hautausmaa 16.5.2022.
!7.5.2022 jouduin ajamaan inhottavaa ja kapeaa rekkatietä osan päivää. Onneksi olin sillalla ottamassa kuvaa tuossa kaiteen takana, kun nämä ilmestyivät ajorataa pitkin.
Hotelli Millenium Przasnyzszissa 18.5.2022 oli vähän kalliimpi tapaus 43 euroa, mutta valitsin sen lähinnä asiakasarvioiden ja tämän kylppärin takia.
Illalla Hotelli Milleniumissa kunnon perunakohokas-illallinen.
Matka jatkui Pohjois-Puolassa 20.5.2022 Lomzaan, missä tämä vanhoja partisaaniaikoja kuvaava grafiitti.
Pikkutyttö oli laittanut myymälän pystyyn Szczuczyn kaupungissa. Annoin hänelle pinon pikkukolikoita kannustukseksi.
Augustow oli Puolan osuuteni päätepiste lähellä Latvian rajaa. Otin sieltä edullisen päivähuoneen, koska aikaa oli epävakaisen ja bussi Riikaan lähti vasta myöhään illalla.

8. Latvia 22.5. – 26.5.2022 noin 210 km

https://fillarantti11.wordpress.com/2022/05/22/puolasta-latviaan-ja-kohti-viroa-kaiman-kera%f0%9f%9a%b4%f0%9f%9a%b4/

Latvian Riiassa minulla oli treffit Kaima-Karppisen kanssa. Pidimme siellä ensin vapaapäivän ja jatkoimme Latvian halki kohti Viroa 23.5.

Riian keskustassa välipäivän merkeissä 23.5.2022.
Kaiman kanssa kaljalla olutmaassa Riiassa vapaapäivänä.
Kaiman kanssa kaljalla olutmaassa Riiassa vapaapäivänä.
Riian vanhakaupunki on hieno paikka. 23.5.2022
Mutta eihän tänne löhöämään ollut tultu. Matka jatkui vapaapäivän jälkeen. Tässä Gaujann sillalla.
Pieni maastoseikkailu tehtiin Carnikavassa 24.5.2022.
Maastoseikkailun jälkeen ajoimmme Biriniin ja majoituimme hulppeaan Birini Pils-linnaan.
Molemmat ajokit kuvattuna Limbazissa. Vasemmalla kaiman upouusi vihreä Frokki ja oma oranssi Aaveratsuni.
Ennen Salagrivan kaupunkia oli pakko ajaa kymmenisen kilometriä tätä pöllyävää ja teräväkivistä sepelitietä 25.5.2022.
Ainazissa yritimme Latvian ja Viron välisen rajan 26.5.2022.

9. Viro 26.5. – 29.5.2022 noin 260 km

https://fillarantti11.wordpress.com/2022/05/26/eesti-eesti-kaipaan-sinne/https://fillarantti11.wordpress.com/2022/05/26/eesti-eesti-kaipaan-sinne/

Virossa ajoimme vain kolmena päivänä ennen Tallinnan lautalle ajoa. Ensin ajoimme Romanttista Rantatietä ja sitten päätietä Pärnuun ja sieltä Raplamaan kautta Tallinnaan.

Ajoimme Häädemeesten kautta Pärnuun ensimmäisenä Viron päivänä 26.5.2022.
Virossa oli epävakaiset ja aika viileät säät. Harmikseni olin vielä unohtanut sadetakin Puolaan viimeiseen majapaikkaan.
Häädemeesten kirkko romanttisen rantatien varrella.
Seuraavana päivänäkin sateli osin. Tässä pikku tauolla Halingassa Raplamaassa.
Märjamaassa kunnon energiapläjäys majapaikan vieressä olevassa ravintolassa illalla 27.5.2022.
Nyt jo Rabiveren Kohilassa 28.5.2022
Frokki ja Aaveratsu poseeraavat Kohilassa Raplamaa-infon edessä-
Kohti Tallinnaa ajoimme pikkutietä pitkin Kiilissa 28.5.2022.
Illalla murua napaan majapaikkamme ravintolassa. Onneksi ravintola oli auki, koska majoituimme vähän ”keskellä ei mitään”.
Tallinnaan pystyimme ajamaan reilu kaksikymmentä kilometriä eli liki koko matkan viimeisenä aamuna majapaikastamme pitkin pyöräteitä 29.5.2022
Pyörät laivan puomeihin kiinni ja syömään Tallink Starin buffee-aamiaispöytään.
Ajoimme Länsi-Satamasta baanaa pitkin Helsingin päärautatieasemalle. Sieltä lähijunalla. Kaima hyppäsi junasta Järvenpäässä ja itse Hämeenlinnassa, mistä oli vielä noin seitsemän kilsan matka kotiin.
Voittajan on helppo hymyillä kotipihassa onnistuneen 2440 kilometrin reissun jälkeen 29.5.2022.

Tekijä: fillarantti

Pyöräilyyn hurahtanut ja eläkkeellä reilu yhdeksän vuotta ollut kaveri, joka harrastaa matkapyöräilyä ulkomailla ja kotimaassa. Eläkevuosien aikana kilsoja on kertynyt reilu 110 000 km maantiepyörällä, reissupyörällä tai maasturilla. Kokonaissaldossa mennään jo ainakin viidettä kierrosta maapallon ympäri.

Yksi ajatus artikkelista “Yhteenveto Adrianmeren-reissusta vuonna 2022🚴”

  1. Olipa perusteellinen ja mielenkiintoinen raportti ja upeita kuvia, kiitos taas. Saanen näyttää tätä puolalaiselle miniälleni, häntä varmaan kiinnostaa Puolan ja naapurimaiden kokemuksesi. Kiitos

    Tykkää

Jätä kommentti

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus