Puolasta Latviaan ja kohti Viroa kaiman kera…🚴🚴

Riika ja Latvia on suuntana seuraavaksi. Ensin Flixbussilla Riikaan ja sieltä matka jatkuu fillarilla kohti kotia.

Riika (latv.Rīga) on Latvian pääkaupunki ja Baltianmaiden merkittävin teollinen, liiketoiminnallinen, kulttuurillinen ja urheilullinen keskus sekä myös tärkein satamakaupunki 627 487 asukkaallaan (2020) se on Baltian maiden suurin kaupunki. (Wikipedia)

Kohta Aaveratsu saa bussikyytiä. Bussi lähti lauantaina vasta 22.10 Augustowista.

Tulin pari tuntia sitten Flixbussilla Puolan Augustowista Riikaan. Yöbussimatka oli kamala. Bussi oli aivan täynnä ja pitkäjalkaisena olin polvet suussa. Hiukan sai torkuttua, muttei nukuttua. Istun Riga Domus-hotellin aulassa, koska huoneen saa vasta iltapäivällä. Kello on vasta puoli kymmenen.

Videoterveiset 22.5.2022 Hotelli Domuksen aulasta.

Soittelin tunti sitten Antti ”Kaima”-Karppiselle. Hän oli juuri rantautunut Tallinnaan ja tulee illalla tänne Riikaan Flixbussilla. Taitaa olla sama bussi, josta hyppäsin pois Riiassa. Olen varannut Domus-hotellin kahdeksi yöksi. Katsotaan yhdessä Riikaa ja suunnitellaan reittiä Latvian ja Viron kautta kotimaahan.

Bussi oli kokolailla täynnä ja jalkatilaa oli niukalti.

Flixbussi on kätevä liikkumisväline fillaristille. Bussin perässä on teline, missä on neljä paikkaa pyörille. Bussilipun ja pyöräpaikan voi varata netin kautta etukäteen. Samalla näkee onko pyöräpaikkoja vapaana. Kuski kiinnittää pyörän tukevasti telineeseen. Nyt oli märkä keli, joten pyörä likaantui aika lailla.

Tässä bussikuski purkaa pyörän pois bussin takatelineestä.

Sunnuntai 22.5.2022 Siirtyminen Riikaan. 10km / #1970 km

Ajoin bussin saapumisen jälkeen hotellille. Olin varannut kaksi yötä Riia Domus Hotelliin, mikä sijaitsee aivan vanhan kaupungin ytimessä. Tässä on kaikki Stare meston-nähtävyydet lähellä. Hotellivirkailija kertoi, että hotelli on buukattu aivan täyteen ja huoneet saadaan siivottua vasta sisääntuloaikaan klo 14 mennessä. Yön bussissa vain torkkuneella ja väsyneellä Fillarantilla oli runsaasti aikaa ennen majoittumista, vaikka mieluummin olisin köllähtänyt sänkyyn.

Ensin kahvit pullan kera vastapäisessä konditorioliikeessä.
Sitten turistikierrokselle jalkaisin vanhaan kaupunkiin. Taitaa olla kuvaajan oma varjo peittämässä Domus-hotellin sisääntuloa.

Läksin jalkaisin katsomaan vanhaa kaupunkia. On Riian vanhakaupunki vaan Nähtävyys oikein isolla kirjaimella, paljon upeampi kuin esim. Tallinnan vastaava. Turistikierrosta helpotti ja syvensi, että liityin jonkun opastetun turistiporukan mukaan ja kuljin heidän kanssaan pitkän tovin. Heillä oli aivan upea opas, joka puhui hyvää ja selkeää englantia, mitä itsekin ymmärsin. Siinä avautui monta juttua Riian historiasta ym. Panen tähän kasan kuvia, mitkä otin turistiryhmän kierroksen yhteydessä.

Hitsi kun näiden kirkkojen nimiä ei muista. Olikohan Reformikas Laukumas tms.
Komeita aukioita täällä Riiassa riittää.
Mustapäiden talo oli aivan hotellimme nurkilla.
Ihan ollaan hotellimme nurkilla.
Riian vanhakaupunki on upea paikka.
Komea Riian tuomiokirkko. Riia Dom.
Orvokit kukkivat täälläkin.
Aikoinaan ruotsalaiset tekivät tämän muurin ei tosin tätä pintaa. Mutta osa 1600-luvulla rakennetusta muurista oli jätetty näkymään. Swedish Gate.
Sotamuseossakin tuli käytyä. Viidessä kerroksessa oli mielenkiintoista nähtävää. Tosin pääosa teksteistä oli vain latviaksi.
Tässä Latvia ja ensimmäinen maailmansota.
Olipas maukas souvlaki-keitto. Oli vähän kuin gulassikeittoa. Reilu annos leivän ja tumman oluen kera antoi hyvät potkut päivälle.
Freedom & Balttia
Seinämaalauksia löytyy
Vielä ihan ei päässyt hotelliin, joten piti odotella hetki.
Riia Hotel Domus 2hh superior-huoneemme. (50 euroa yö)
Kylppäri oli aika karu mutta toimiva.

Kaima-Karppinen liittyi seuraani sovitusti sunnuntai iltana. Menin häntä vastaan Riian linja-autoasemalle. Flixbussi Tallinnassa saapui aikataulun mukaisesti 19.20 sunnuntai-iltana. Siitä sitten ajoimme reilun kilometrin matkan hotellille, johon olin jo ehtinyt majoittua iltapäivällä.

Sunnuntai 22.5.2022 Välipäivä Riika. Pyörät saivat levät.

Maanantaipäivä oli sovitusti vapaapäivä pyöräilystä. Oma Aaveratsu ja kaiman Frokki saivat huilata ennen tiistain matkalle lähtöä. Hotellin aamupalan jälkeen aika kului löhöillessä ja tiistain ohjelmaa suunnitellessa. Panen tähän vain kuvakertomuksen maanantain vapaapäivän vietosta.

Sitten iltapäiväolusille….Kaima-Karppinen
ja Fillarantti olusilla maanantaina 23.5.2022.
Täällä Riiassa on hirveä määrä terasseja joka puolella vanhaa kaupunkia.
Hieno ornamentti talon oven yläpuolella.
Armannetti vai mikä elukka tuo on?
Vanhassa Riiassa on tyyliä.
Välillä haukattiin kaiman kanssa kunnon hampparit Golden Café -ravintolan terassilla.
Sitten Fillarantti joutui parturin syyniin. Ei Riika mikään halpa paikka ole. Elämäni kallein parturi 30 euroa. Tosin huolellista työtä peräti puoli tuntia hienossa miljöössä.
Terasseja ja terasseja…
Hararisna-kulkue tuli vastaan kävellessämme vanhasta kaupungista uuteen. Yritin löytää kakkoskännykkään uutta lasia rikkoontuneet tilalle, mutta turha reissu.
Pilsetas Kanals jakaa vanhankaupungin ja uudenkaupungin.
Bripas Laukums

Tiistai 24.5.2022 Riika – Birinu, 84 km / #2054 km, 544 nm

Tänään on taas ajopäivä parin päivän löhöilyn jälkeen. Lauantaina ajoin Puolan Augustowiin. Sieltä yöllä oli siirtymä Riikaan Flixbussilla. Kaima-Karppinen saapui Riikaan sunnuntaille-iltana ja maanantain vietimme yhdessä Riikaa katsellen ja tulevia suunnitellen. Tänään on vuorossa varovainen aloitus. Varasin ensi yöksi majapaikan hienolta vaikuttavaan kartanomiljööseen Birinu Pilsiin noin 60-70 kilometrin päähän koilliseen täältä Riiasta. Sääkin vaikuttaa oikein lupaavalta, kuten oheinen kuva osoittaa. Telkkarin Kymppiuutisista illalla huomasin, että Suomeen luvattiin koko lailla samanlaista keliä.

Tiistaina sää oli loistava.

Tiistaina pääsimme tien päälle kymmenen pinnassa. Riiasta ulos ajaminen PikkuGeen avulla sujui hyvin, joskin kesti liki tunnin. Sen verran iso kaupunki Riika on. Ajamista helpotti kuitenkin aika hyvä pyörätieyhteys pääulosmenoväylän yhteydessä. Reitin olin suunnitellut Komoot-sovelluksen avulla ja muuten pysyimme siinä paitsi rannikolla Koomoot vei metsäpoluille ja siitä tulikin oikea metsäseikkailu. Sai suunnistaa kunnolla ja työntää aina välillä pyörää upottavassa lentohiekassa. Hyvää treeniä kesän Jukolan viestiin…

Tiistain Ridewithgps:n tallentama ajoreitti näkyy kuvassa. Nuo rannikon pikkusyheröt ovat metsäseikkailua, milloin hieman pääsimme ajamaan, mutta pääosin työnsimme pyöriä metsän upottavilla lentohiekkapoluilla.
Poljimme lautarakenteista polkua pitkin meren rantaan.
Kaima siinä taiteilee kohti rantaa.
Välillä työnnettiin ja välillä pääsi pätkän polkemaan. Upottava lentohiekka oli mahdoton yhtälö. Kerran vedin nurmikon, kun yritin ajaa ja etupyörä upposi lentohiekkaan.

Vielä tuosta metsäseikkailusta, mistä jo panin tekstiä hiukan aiemmin. Eksyin Komootin reitistä liian lähelle meren rantaa ja oli aika duuni päästä taas reitille. Katsoin Komoot-karttanäkymää ja tarpoimme kapeita ja upottavia lentohiekka-metsäpolkuja. Varmaan pari tuntia rähjäsimme siellä metsässä välillä pyörää tunkaten ja välillä muutaman kymmenen metrin ajaen.

Aaveratsu Gauan luonnonsuojelualueella pikkujärven rannalla.
Sama järvi tässä hiukan erisuuntaan.
Nyt on jo päästy pois metsästä ja matkalla kohti Saulkrastia. Lillasten järvi.

Gauan luonnonsuojelualue on rauhallista ja kaunista seutua, kuten nuo kuvat osoittavat. Päästyämme lopulta asfalttitielle, löytyi Hesburger, missä otimme vain ranskikset suolapalaksi ja juotavaa. Sitten matka jatkui PikkuGeen ohjaamana kohti Saulkraustia. Kaupunki meni kilometrin pari ohi reitistmme, mutta teki mieli kahvia. Loppujen lopuksi kahvi jäi juomatta, mutta söimme maittavaa seljanka-keittoa, mikä antoi hyvät loppuvauhdit reitille.

Lillasten järven tuntumassa oli tämä komea ravintola.
Saulkrastissa söimme maittavaa seljanka-keittoa.

PikkuG johdatti loppujen lopuksi upeaan Birinu Palaceen. Palatsi tai linna oli rakennettu jo 1857 ja peruskorjattu myöhemmin. Kelpasi siellä asua… Tässä joukko kuvia palatsistamme, missä mm. seurasimme ja kannustimme Suomen voittoon Tsekeistä 3-0.

Tässä palatsin taustaa Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/B%C4%ABri%C5%86i_Palace

Entinen herraskartano Birinu Pils oli upea majapaikkamme.
Tässä huoneemme.
Suomi – Tšekki 3-0. Pitihän sitä laittaa kisakatsomo pystyyn ja kannustaa Suomi voittoon.
Tässä on muutamia sisäkuvia hulppeasta kartanomiljööstä.
Komea kakluuniuuni ym.
Tässä joku monista kartanon saleista.
Tuosta ovesta pääsi kartanon pihalle.

Keskiviikko 25.5.2022 Birini – Salacgriva, 90 km / #2144 km, 336 nm

Keskiviikkona aurinko paistaa kirkkaasti. Sääennusteita en ole vielä tänä aamuna katsonut, mutta vaikuttaa lupaavalta ajosäältä. Aamiainen tarjoiltiin pöytään ja oli tyylikäs kokonaisuus korostaen herraskartanon luonnetta. Tässä on vielä joukko kuvia upeasta majapaikasta. Kahden hengen huone maksoi 75 euroa ja oli joka euron arvoinen.

Aamiainen tarjoiltiin tässä ravintolassa.
Mitäs tykkäätte esille panosta?
Eiköhän näillä eväillä pyörä taas kulje.
Birinun palatsi oli hienoilla paikalla aivan Birinu-järven rannalla.
Komeat kehykset on tällä palasilla tai linnalla.
Nyt aurinko on paremmin suunnassa kuin eilen saapuessamme.
Birinu Palace on rakennettu jo vuonna 1857.

Matka jatkui… Ajoimme keskiviikkona mukavan rauhallisia teitä. Ensin P9 Limbaziin ja sieltä tänne Salacgriviin P12-tietä. Tie oli siinäkin mielessä mukava ajettava, että se polveili kauniissa maisemassa. Limbazissa pidimme tankkaustauon iltapäivällä ja söimme mojovan annoksen seljanka-keittoa. Minä suursyömärinä ison annoksen ja juniori pienemmän.

Matkan varrelta löytyi kiva väriyhdistelmä.
Nyt loppusuoralle ja vihreää on…
Taas näitä kirkkoja…
Ennen Limbazia oli nätti järvimaisema.
Siinä Frokki ja Aaveratsu ottavat tukea toisistaan ennen Limbaziin tuloa.
Limbazissa söimme tosi hyvän seljanka-keiton.
Loppumatkan maisemia Limbazin jälkeen.
Kaunis Primmas-järvi noin 15 kilometriä ennen määränpäätä.
Kelpasi siinä järven rannalla vielä hymyillä, kun ei tiennyt mitä tuleman pitää…

Tosiaan tuo hymy hyytyi noin 15 kilometriä ennen määränpäätä, kun alkoi tietyömaa-alue. Ja sitä kesti noin kymmenen kilometriä. Tiestä oli raavittu päällyste pois ja tilalla oli kamalaa sepelialustaa. Tuo seuraava kuva on otettu tietyömaan alkupäästä ja se oli vielä aika hyväpintainen. Mutta myöhemmin esiin tulivat isot kuopat ja kamalan terävät sepelikivet. Koko ajan takaraivossa rapsutti, koskahan rengas antaa periksi. Kaimalle oli maasturin Gravel King-renkaat, mutta minulla lähinnä asfaltille tarkoitetut Swalben sileät Supremet ja reilu sata kiloa painoa pyörän päällä. Ihme kyllä, että renkaat ja pyörän pinnat kestivät tuon kymmenen kilometrin röykytyksen. Hattua pitää nostaa Swalben rengasinsinööreille ja Aaveratsulleni.

Mutta sitten totuus selvisi. Tietyötä oli noin kymmenen kilometriä pölyn keskellä. Tässä vielä ihan siedettävää ajamista, mutta myöhemmin oli kuoppaista ja sepeliä. Ihme kun renkaat kestivät.

Salacgrivaan tulimme kuuden pinnassa johtuen tuosta hitaasta tietyömaa-ajosta. Majoittuminen oli helppoa. Majapaikka oli aivan A1-pääväylän varressa keskellä kaupunkia ja kauppa suoraan tien toisella puolen. Sieltä haimme ensin suihkuoluet ja sitten ovikoodilla löytyi avain lukitusta kotelosta. Ravintolat olivat jo kiinni, kun läksimme jalan syömään. Mutta onneksi kaupasta löytyi tarpeet iltapalaa varten. No Problems…

Majapaikkamme Mājīgs dzīvoklis Salacgrīvā oli tosi hyvä hinta-laatusuhteeltaan. Koko 40 neliön asunto maksoi 35 euroa.
Asunto oli kaksio päätien varrella ja tien toisella puolin oli lähikauppa. Kaima-Karppinen tekee päivityksiä Naamakirjaan.
Makkarihuone näyttää tältä. Viime yön olimme luxus-palatsissa ja silloin sain parivuoteen ja lupasin seuraavan yön kaimalle.

Tänään torstaina matka jatkuu Pärnuun. Varasin sieltä ensi yöksi Hotelli Legendin keskustan tuntumasta. Matkaa taitaa olla 80-90 km. Sää on aika kolea ja tuulinen. Mutta onneksi tuo tuuli tulee sivusta takaa tai sivusta. Niin se vaan on matka Adrianmeren rannalta edennyt jo tänne Baltiaan ja kilsojakin on kertynyt jo liki 2200 km. Taidanpa laittaa nyt pisteen tähän blogipostaukseen ja jatkaa sitten uudella Viron puolelta.

Tekijä: fillarantti

Pyöräilyyn hurahtanut ja eläkkeellä reilu yhdeksän vuotta ollut kaveri, joka harrastaa matkapyöräilyä ulkomailla ja kotimaassa. Eläkevuosien aikana kilsoja on kertynyt reilu 110 000 km maantiepyörällä, reissupyörällä tai maasturilla. Kokonaissaldossa mennään jo ainakin viidettä kierrosta maapallon ympäri.

Jätä kommentti

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus