Reissuvarusteet Splitistä kotiin

Karttoja olen hankkinut muutaman lisää, mutta pääosin ne ovat jo aiemmilta Euroopan reissuilta

Vajaa pari viikkoa on aikaa jäljellä uuteen fillariturneeseen. Eilen olen suunnitellut ja inventoinnut mukaan otettavia varusteita. Reissun alkupiste vaihtui noin kuukausi sitten. Alunperin olin varannut lennon Kosovon Pristiinaan, mutta Norwegian perui tuon lennon. Uuden pyöräilyn aloituskohteen varasin liki heti lentoperuutuksen jälkeen. Käytännössä matkaa kertynee noin 3000 kilometriä (2500 km + 20%) Splitistä Hämeenlinnaan ja matkalle osunee 10-11 eri maata. Tuossa alempana on Applen karttaohjelman ehdotus reitistä tänne Hämeenlinnaan.

Reissupyöräni on vielä neitsyt pitkien pyörämatkojen osalta. Hankin pyörän jo toukokuun lopussa 2020, kun alettiin puhua pyörien saatavuusongelmista. Pyörä on GHOST FIRE Road Rage 6.9, minkä olen ristinyt Aaveratsuksi. Kuiturunkoinen seikkailu- & gravelpyörä painaa karvan verran alle kymmennen kiloa (9,6 kg) ilman polkimia ja muita asentamiani lisävarusteita. Tuostakin painosta tinkin vielä muutama sata grammaa asentamalla siihen uudet keveämmällä renkaat heti uutena. Pyörän voimansiirto ja jarrut ovat SRAM Rival 11-S. Voimansiirto edessä on yksirattainen ja takana 10-42T. Muutaman lyhyen reissun olen sillä tehnyt ja kilometrejä on Aaveratsun mittarissa vasta noin viisisataa. Jarrut ovat hydrauliset levyjarrut SRAM Apex 180/160 mm.

Aaveratsuni reissuvarustelu näkyy kuvassa. Edessä tankolaukku ja kätevät etuhaarukan pussukat, vaakaputken päällä on pieni varustelaukku ja putken alla leveä runkolaukku ja satulan takana iso ”venyvä” satulalaukku. Pyörässä on kolme pyöräpullopaikkaa. Tosin keskiön edessä olevassa alatelineessä on nyt pyöräpullon mallinen työkalulaukku. Kuvassa näkyvien järeiden ensiasennusrenkaiden tilalle olen vaihtanut luottorenkaani kevyet ja hyvin rullaavat 37 mm Swalbe Marathon Supremet.

Tässä tarkemmin pyörän speksit: https://99spokes.com/en-EU/bikes/ghost/2020/fire-road-rage-6.9-lc-u.

Laukkujen kiinnikkeiden alle olen laittanut läpinäkyvät teippisuojaukset kuitupinnan suojaamiseksi ja toki uusi pyörä pitää heti identifioida.

Noista alemmassa kuvassa näkyvistä sangen järeistä 29 tuuman ensiasennusrenkaista en tykännyt ollenkaan; pitivät melkoista melua ja olivat turhan raskaat. Pyörän 9,6 kilon painosta tippui useampi satagrammaa ja meno muuttui samalla hiljaiseksi ja mukavammaksi. Pääosin ajan kuitenkin asfaltilla.

Pyörän voimansiirto on SRAM Rival 11-S. Edessä on yksi ratas ja takana 10-42T. Jarrut ovat hydrauliset levyjarrut SRAM Apex 180/160 mm.

Pyörä tuli pääpiirteissään edellä jo esiteltyä. Sitten siirryn muuhun reissuvarustukseen. Olen tehnyt jo monta reissua koko lailla samalla varustelutekniikalla ja joka kerta yrittänyt hiukan tinkiä varustepainoa alemmas. Aiemmat viime vuosien pitkät pyörämatkat on tehty kuuman ilmanalan maihin. Nyt on pitänyt pitää mielessä se, että lähden Euroopan reissuun huhtikuussa. Ilmat saattavat olla lämpötilaltaan vaihtelevia ja tuskin sateeltakaan välttyy kokonaan. Joten jonkin verran olen varautunut lisää tuossa mielessä.

Lennän Norwegianin koneella Splitiin vajaan parin viikon päästä. Adrianmeren rannalla on leuto ilmasto, mutta matkan varrella se vaihtelee sijainnin ja paikkojen korkeuden mukaan. Jopa kevyen sadevarustuksen olen ajatellut reissulle ottaa mukaan.

1. Ajovaatetus yhteensä noin 3,5 kg

Aiempiin kuuman ilmanalan reissuihin nähden olen nyt varustusta lisännyt. Kuvassa näkyvät ajovermeet. Osa toki on ajaessa päällä, mutta noin puolet pitää pakata lähinnä etuhaarukkapussukoihin. Takki ja sadevarusteisiin sijoittuvat isoon ”venyvään” satulalaukkuun.

Kuvan ajovarusteet painavat yhteensä noin 3,5 kiloa, josta toki jo ajokengät ja kypärä ovat jo hiukan yli kilon.

Tässä on ajovaatetus kuvan oikeasta laidasta ylhäältä alas 2,5 kg: Lyhyt keltainen pyöräpaita 170g, hihaton musta paita 180g, kaksi aluspaitaa 70g ja 70g. Keskirivissä lyhyt oranssi Trimtex-ajohousu 200g, lyhyt housu 220g, kahdet ajohanskat 35g ja 60g. Vasen rivi ylhäältä kypärä 290g, pyöräkengät 790g, kenkien päällä punainen huivi 20g ja oranssi kauluri 30g, välissä kahdet sukat 30g ja 50g. Kenkien sisällä kevyet ovat sormet peittävät hanskat 50g. Keltainen sadeasu takki ja housut 475g ja sisällä ovat kenkien sadesuojukset 110g ja kypärähuppu 35g. Sadeasun päällä punaiset irtohihat yht. 35g.

S

Tässä nuo aiemman kuvan ajovaatetus ja kengät, kypärää ja sadevarusteita lukuunottamatta, ovat pakattu etuhaarukkapussukoiden sisälle.

2. Vapaa-ajan vaatetus ja kengät yhteensä noin 1,9 kg

Kuvassa näkyvät mukaanotettavat vapaa-ajan vaatetus ja kengät. Harkinnassa on vielä otanko mukaan kevyen 300g painoisen fleecetakin…

Vapaa-ajan asut oikealta alas jne. Pitkät housut 320g, kevyet shortsit 205g sisä- ja ulkokäyttöön, nahkavyö 100g ja kahdet Sloggi-alushousut 2x50g. Keskellä oranssivalkoinen HPK-pikee 170g, Suomi-teepaita 170g ja uimahousut 100g. Vasemmassa rivissä kevyt oranssi tuulitakki 230g, Merrel-kengät 420g ja sukat 20g sekä kevyet sisälipokkaat 45g.

3. Työkalut ym. tarpeellista noin 1,5 kg laukkuineen.

Oikealla on vaakaputken päälle tuleva pieni laukku tarvikkeineen ja vasemmalla vaakaputken alapuolinen laukku. Sinne mahtuu vielä hyvin matkamuonaa ym.

Oikealla on pieni laukku 150g, sen sisälle mahtuvat varasisärengas 150g, ensiapupakkaus 120g, käsien puhdistusgeeli 50g ja pieni tasku-&pyöränlamppu 60g. Vasemmalla on runkolaukku 180g ja sen sisälle pakataan pojinavain 220g, pumppu 150g. Laukkuun mahtuu vielä lisää matkalla tarvittavaa, kuten pientä sapuskaa, juomatiivistettä ym. Erikseen pyörän kolmannessa pyöräpullotelineessä on tarvittavia pyörätyökaluja ja paikkausvälineet ym. noin 400g (ei näy kuvassa).

4. Tankolaukku sisältöineen yhteensä noin 2,9 kg

Tankolaukkuni on jo parhaat päivänsä nähnyt ja seilannut eri pyörien mukana liki kaikilla reissuilla 8-9 vuoden ajan. Se on kätevästi otettavista mukaan KlicFix-kiinnikkeestä.

Tässä näkyy tankolaukun sisältöä. Sen sisällä ja raakapainossa 1,1 kg on jo aiempien reissujen pikkutarpeistoa ym.

Kuvassa näkyvät ylhäällä tankolaukku pikkutarpeistoineen 1,1kg (ei erittelyä) ja oikealta aurinkolasit koteloineen 140g, Iphone 2kpl 155g ja 145gja latauskaapeleita 90g, keskellä IPad mini ja sen kotelonäppis ja muovinen taitettava seisontatuki sekä pehmeä säilytyspussukka yhteensä 750g ja vasemmalla on karttoja ja asiapapereita 520g sekä Garmin 830 navi 80g sekä Garmin Varia takatutkavalaisin 70g.

5. Lisäksi mukaan tulee kevyt Beautybox sisältöineen ja henkilökohtaiset lääkkeet yhteensä noin 0,5 kg.

Oikealla pieni lääkityspakkaus ja vasemmalla beautybox (ei erittelyä)

Vertasin noita tarvikemääriä kuuman ilmanalan reissuun Jaavalle ja Balille (www.fillarantti08.wordpress.com).

Slitistä Hämptoniin vuonna 2022 Jaava&Bali vuonna 20

1. Ajovaatetus ym. yhteensä 2,5 kg Yhteensä noin 2,3 kg

2. Vapaa-ajan vaatetus ym. 1,9 kg Yhteensä noin 1,7 kg

3. Työkalut ym. yhteensä 1,5 kg Yhteensä noin 1,2 kg

4. Tankolaukku yhteensä 2,9 kg Yhteensä noin 3,0 kg

5. Beautybox ja lääkkeet 0,5 kg Yhteensä noin 0,7 kg

6. Etuhaarukka- ja satulalaukku 1,0 kg Yhteensä noin 1,0 kg

Kaikki reissukamat yhteensä 10,3 kg Yhteensä noin 9,9 kg

Muutamia kertoja on ehtinyt nyt korona-ajan jälkeen käydä treenaamassa Koulutuskuntayhtymä Tavastian mainiossa kuntosalissa.

Suurimmat erot noiden kahden reissun välillä ovat enemmän ajovaatetusta mukana nyt (mm. nyt sadevarusteet) ja hieman enemmän ajopaitoja&housuja ym. Toinen isompi ero näkyy painossa kohdassa työkalut ym. Nyt sijoitin mukaan aika raskaan irtolukon ja myös poljinavaimen. Aiemmassa Trek-ratsiassa oli kiinni runkolukko.

Varmaan käyn vielä varusteet läpi ennen vajaan parin viikon päästä olevaa starttia. Toki varusteiden paino on aika mitätön Fillarantin noin sadan kilon elopainoon nähden.

Tekijä: fillarantti

Pyöräilyyn hurahtanut ja eläkkeellä reilu yhdeksän vuotta ollut kaveri, joka harrastaa matkapyöräilyä ulkomailla ja kotimaassa. Eläkevuosien aikana kilsoja on kertynyt reilu 110 000 km maantiepyörällä, reissupyörällä tai maasturilla. Kokonaissaldossa mennään jo ainakin viidettä kierrosta maapallon ympäri.

4 vastausta artikkeliin “Reissuvarusteet Splitistä kotiin”

Jätä kommentti

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus