Fillarantin uusi reissu lähenee…

Tässä kuva edellisestä reissusta Teneriffalle tammi-helmikuun vaihteessa tänä vuonna.

Tällä kertaa reissun alkukohteena on Kroatian Split Adrianmeren rannalla. Split on jo ennestään tuttu noin kahdensadan tuhannen asukkaan kaupunki. Olen ollut aiemmin siellä kahdesti pyörän kanssa. Ensin vuonna 1977, jolloin Rauli ystäväni kanssa teimme pitkän reissun silloisessa Jugoslavia-Unkarissa ( https://fillarantti2.wordpress.com/2014/02/03/antin-ja-raulin-fillarireissu-jugoslaviaan-ja-unkariin-vuonna-1977/ ). Toinen reissuni taas päättyi Splitiin, kun Budapestissa tehdyn hammasremontin jälkeen ajoin Splitiin vuonna 2020 ( https://fillarantti2.wordpress.com/2019/09/20/hammasrempan-jalkeen-fillarilla-kroatian-splitiin-osa-3-pikkuhiljaa-perilla-%f0%9f%9a%b4%f0%9f%98%84/).

Tuttu näkymä jo vuosien takaa. Olen aiemmin ollut Splitissä kahdesti.

Vajaan kuukauden päästä alkavan fillariturneen alkupiste vaihtui noin viikko sitten. Alunperin olin varannut lennon Kosovon Pristiinaan, mutta Norwegian perui lennon. Kosovo kiinnosti sen vuoksi, että minulta on vain muutama Euroopan maa jäänyt käymättä. Kosovo, Albania ja Ukraina olivat nyt kiikarissa. Olin suunnitellut ajon Pristiinasta Ukrainan länsiosan läpi, mutta tuo kauhistuttava Venäjän aloittama sota olisi ilmeisesti estänyt Ukrainaan pääsyn. Uuden aloituskohteen varasin liki heti lentoperuutuksen jälkeen. Toivottavasti Kroatian Splitin lentoa ei nyt enää peruta. Matka sekä Pristiinasta ja Splitistä ovat liki saman mittaiset reilu 2500 km karttaohjelman mukaan. Käytännössä aiemmilta reissuiltani olen huomannut, että kilometrejä kertyy noin 20% lisää oheisajoista ym. mutkista. Eli käytännössä matkaa kertynee noin 3000 kilometriä ja matkalle osuu 10-11 eri maata. Nyt nuo kaikki reitille osuvat maat ovat aiemmista fillarireissuista tuttuja. Vuonna 2013 eläkkeelle pääsyn vuotena ajoin Roomasta Hämptoniin reissun aikalailla samaa reittiä ( https://fillarantti.wordpress.com/ ) Tuossa alempana on Applen karttaohjelman ehdotus suorasta reitistä tänne Hämeenlinnaan.

IPadin karttaohjelma reitittää näin, mutta todellinen reitti lienee hiukan erilainen.

Jonkin verran olen jo suunnitellut reittiä tarkemminkin tuon karttaohjelmaehdotuksen pohjalta. Karttoja on aiemmilta reissuilta ja muutaman tilasin lisää viime keväänä, kun suunnittelin kesäreissua Venäjän kautta Eurooppaan. Eipä taida olla menemistä tuohon rosvovaltioon pitkään aikaan. Toivottavasti pysyvät siellä itärajamme takana!

Tässä tämän reissun karttoja. Osa aiemmilta reissuilta ja pari uutta.

Pyöräreissuista on aika paljon kokemusta ja tiedän, että etukäteen tehty reittisuunnitelma on vain ohjeellinen. Toisaalta se antaa hyvät askelmerkit kokonaisuutta ajatellen ja reissun aikaiselle suunnittelulle. Itse yleensä joko saman päivän illalla tai lähtöaamuna mietin tulevan kohteen ja varaan yleensä majapaikan sieltä Booking.com tai jollakin muulla majoitusoperaattorilla. Suunnistamisessa hyvä apu on mainio Garmin 830-navini (PikkuG) ja turvallisuudessa auttaa Garmin Varia-takatutka. Reitin suunnittelussa käytän apuna RidewithGps-sovellusta ja matkan päällä Komoot-appia sekä IPhonessa olevia karttaohjelmia.

Reissun aikaisia navigointivälineitä ovat Garmin navi (PikkuG) ja Iponen navisovellukset ja karttaohjelmat. Oikealla oleva Garmin Varia-takatutka huolehtii selustasta.

Matkan alkupiste Split on jo ennestään tuttu parista aiemmasta reissusta. Tuskin nyt edes menen itse kaupunkiin, koska Norwegian lentää parinkymmenen kilometrin päässä kaupungista itään olevalle Kastelan lentokentälle. Ensimmäisen yön majoituksen varasin jo lentokentän läheltä. Lähtöreittiä sieltä suunnittelin suoraan kohti pohjoista vajaan sadan kilometrin päästä olevaan Knin kaupunkiin. Alussa on reilu kymmenen kilometrin aika tiukka nousu merenpinnan tasolta neljän sadan metrin korkeuteen, joten löysät pois heti alussa.

Tässä Splitin vanhakaupunki avautuu lähikukkulalta kuvattuna.

Yleensä aiemmilla reissuilla olen matkannut kovan pyörälaukkuni kanssa ja olen jättänyt sen lentokentän lähimajapaikkaan odottamaan paluuta ja poislentoa. Nyt sain Parolan Pyörähuollosta Antti Munnukalta pahvisen pyörälaatikon, johon on tarkoitus pakata aaveratsuni Ghost. Varusteita en ole vielä tarkemmin miettinyt, joskin aiemmilta reissuiltani on olemassa siihen hyvät speksit. Nyt vaan tuo ilmanala on hiukan haastavampi kuin viime vuosien lämpimiin tai kuumiin maihin tekemäni reissut. Toisaalta noin kuukauden aikana toivottavasti kesäiset ilmat ehtivät tänne pohjoiseen. Pitää kuitenkin ottaa mukaan vähän muutakin kuin lyhyet pyöräpaidat&-housut. Mutta on onhan tässä lähtöön vielä aikaa nelisen viikkoa. Varmaan teen myöhemmin postauksen tuosta varusteluosioista ym.

Tässä Ghost Aaveratsuni, millä en ole vielä pidemmillä reissuilla ollutkaan. Noiden paksujen renkaiden tilalle olen asentanut hyvin rullaavat ja kevyet luottorenkaani 37 mm Swalbe Marathon Supreme.

Hankin tuon pyörän 2020 toukokuun lopussa (2029 euroa) ja olen ajanut sillä vasta noin viisisataa kilometriä. Kuitupyörä on kyseessä ja painoa 9,6 kg ilman polkimia. Voimansiirto on SRAM Rival ja jarrut ovat SRAM Apex mallistoa. Ensimmäistä kertaa reissukäytössä on yhdellä eturattaalla 11-S varustettu pyörä. Takarattaana on 10-42T, joten pitäisi tuolla pystyä vuoriakin kiipeämään.

Tässä ovat uudehkon reissupyöräni speksit: https://99spokes.com/en-EU/bikes/ghost/2020/fire-road-rage-6.9-lc-u.

Tällä logolla pitäisi neljän viikon päästä startata…

Tulkaapa mukaan matkaan! 🚴😁👍 Blogia on vanhan tavan mukaan tarkoitus julkaista muutama postaus jo ennen reissua ja reissun päältä mahdollisuuksien mukaan.

Tekijä: fillarantti

Pyöräilyyn hurahtanut ja eläkkeellä reilu yhdeksän vuotta ollut kaveri, joka harrastaa matkapyöräilyä ulkomailla ja kotimaassa. Eläkevuosien aikana kilsoja on kertynyt reilu 110 000 km maantiepyörällä, reissupyörällä tai maasturilla. Kokonaissaldossa mennään jo ainakin viidettä kierrosta maapallon ympäri.

Jätä kommentti

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus